Legionowo to istotny węzeł komunikacyjny, którego sercem jest stacja kolejowa usytuowana w samym centrum miasta.
Ta lokalizacja sprawia, że stacja odgrywa kluczową rolę w codziennym życiu mieszkańców oraz przyjezdnych, umożliwiając wygodny dostęp do licznych połączeń kolejowych.
Opis stacji
Na stacji kolejowej w Legionowie znajdują się dwa przestronne i wysokie perony wyspowe, ulokowane na wysokości 760 mm nad poziomem szyn. Obie platformy zostały pokryte kostką brukową, co zapewnia komfort ich użytkowania. Na peronach dostępne są różnorodne udogodnienia, w tym tablice z nazwą stacji, wiaty przystankowe z ławkami, system megafonów, rozkłady jazdy pociągów oraz kosze na śmieci, które pomagają w utrzymaniu porządku.
Wejście na perony można zrealizować z dwóch stron: od ulicy Kościuszki i Piłsudskiego, które prowadzą w stronę centrum, a także od strony ulicy Szwajcarskiej, czyli z drugiej strony torów. Komfort przemieszczania się zapewnia obecne przejście podziemne, które zostało zaprojektowane z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. Wcześniej, do roku 2008, funkcjonowały także przejścia naziemne łączące perony oraz kładka nadziemna, która została wycofana w wyniku modernizacji kolei, w ramach której podniesiono prędkości pociągów do 140 km/h.
Na stacji istniał niegdyś dodatkowy peron boczny, który jednak przestał być używany. W jego miejscu wybudowano nową rampę wyładunkową. Zmodernizowany stan peronów jest wynikiem zaplanowanej przebudowy, która miała miejsce w latach 2008-2010, w ramach realizacji projektu modernizacji linii kolejowej nr 9, łączącej Warszawę Wschodnią z Gdańskiem Głównym.
W latach 2014-2016 przy stacji zbudowano nowoczesne Centrum Komunikacyjne, które obejmuje nie tylko nowy budynek dworca, ale także zintegrowaną mediatekę oraz dwa parkingi o podwyższonym standardzie. Otwarcie nowego dworca miało miejsce 11 września 2016 roku. Finansowanie budowy stanowiły środki z samorządu (15%) oraz z Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (85%).
Po otwarciu obiekt przez krótki czas, od 11 września do 29 grudnia 2016 roku, był zarządzany przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Legionowie, która miała tam swoją główną siedzibę. Natomiast od 29 grudnia 2016 roku, miasto nawiązało współpracę z konsorcjum firm PEC Legionowo oraz KZB Legionowo, które uzyskało prawo do zarządzania dworcem przez 20 lat. Umowa zawierała również zobowiązanie do prowadzenia kasy biletowej.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski na stacji kolejowej w Legionowie jest znaczącym aspektem transportu publicznego w tym regionie. Poniżej przedstawiamy dane dotyczące dobowej wymiany pasażerskiej oraz ranking stacji w Polsce na przestrzeni lat.
Rok | Dobowa wymiana pasażerska | Ranking stacji w Polsce (miejsce) |
---|---|---|
2017 | 3 700 | 66 |
2018 | 6 500 | 36 |
2019 | 6 500 | 40 |
2020 | 5 200 | 34 |
2021 | 5 500 | 43 |
2022 | 6 300 | 56 |
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Przewozy pasażerskie - Wymiana pasażerska na stacjach - Portal statystyczny UTK. dane.utk.gov.pl. [dostęp 20.03.2023 r.]
- Dworzec odżył. Jest kawiarnia, są bilety kolejowe [online], tustolica.pl [dostęp 25.11.2017 r.]
- LEGIONOWO. Dworzec PKP, czyli wszystko postawione na głowie [online] [dostęp 03.01.2017 r.]
- Legionowski dworzec z nowym zarządcą [online], inforail.pl [dostęp 30.12.2016 r.]
- Legionowo w końcu otworzyło centrum komunikacyjne [online], transport-publiczny.pl [dostęp 12.09.2016 r.]
- Moje Legionowo nr 10(51) 2016, „issuu” [dostęp 31.10.2016 r.]
- Legionowo otworzy w niedzielę dworzec. Nie będzie już wstydu [online], miejscowa.pl [dostęp 13.10.2016 r.]
Oceń: Legionowo (stacja kolejowa)